>Host247.pl

Panel Direct Admin

03. Rozpoczęcie pracy

Rozpoczęcie pracy

Dokument ten dostarcza informacji o nazwie domeny, edycji HTML i dostępie do panelu administracyjnego. Przeczytaj to podstawowe wprowadzenie opisujące hostowanie stroną internetową przeznaczone dla początkujących. Bardziej zaawansowani użytkownicy mogą sobie pozwolić na opuszczenie lektury tego tematu, oprócz fragmentu nt. dostępu do panelu administracyjnego po raz pierwszy.

Rejestracja domeny

Domeny są unikatowym sposobem na identyfikację własnej osoby w Internecie.  Na domenę składają się dwie jej części: nazwa i rozszerzenie. Nazwa jest to opis Ciebie lub Twojej strony (na przykład: nazwa "dogfood" w dogfood.com).  Rozszerzenie reprezentuje i określa kategorię domeny, jaką chcemy posiadać. Na przykład, rozszerzenie .com znaczy "commercial" (komercyjne), .net znaczy "network" i tak dalej. Aktualne i dostępne rozszerzenia domeny to m.in.: .biz (strony biznesowe), .info (strony zawierające jakiś opis strony), .us (strona amerykańska), .ca (strona kanadyjska). "www" jest automatycznie wstawiane przez serwer hostujący Twoją stronę i nie jest częścią nazwy domeny.

Nie możesz używać domeny bez jej wcześniejszej rejestracji, oraz nie możesz używać nazwy domeny zarejestrowanej przez kogoś innego. Rejestracja domeny jest bardzo prosta:

1. Zdecyduj o nazwie domeny i jej rozszerzeniu.

2. Wybierz firmę, która zarejestruje Twoją nazwę domeny.

3. Znajdź hosting dla swojej domeny.

Wybór nazwy domeny oraz jej rozszerzenia jest dość trudny, ponieważ większość nazw została już zajęta, zwłaszcza tych z rozszerzeniem ".com" oraz ".pl". Polecamy Ci naszą wyszukiwarkę dostępnych domen znajdującą się pod adresem http://dev.host247.pl/panel/domeny/szukaj.html

Bądź pewien, że firma, u której zamierzasz zarejestrować domenę, obsługuje żądane rozszerzenie (np. nie wszystkie firmy rejestrują ".com" lub ".org"). Warto też mieć rozeznanie cenowe, ponieważ cenniki firmowe różnią się między sobą należnymi kwotami. Zwykle cena podana na stronie firmy oznacza prawa do posiadania domeny przez 1 rok.

Kiedy już zarejestrowałeś domenę, trzeba znaleźć miejsce na hosting. Nazwa domeny to tylko adres, który wskazuje pliki umieszczone gdzieś w internecie. Polecamy Ci hosting w firmie host247.pl, na którym możesz też zarejestrować dowolną dostępną domenę.

Przenoszenie domeny

Transfer domeny można rozumieć na dwa sposoby: przenoszenie jej do innego rejestratora oraz przenoszenie jej na inny hosting. Skupmy się na tej drugiej definicji. Domena musi mieć "wytłumaczone" na jaki hosting kierować odwiedzających stronę. Dokonuje się tego przez zmianę rekordów NS (nazw serwerów) domeny.

Np. powiedzmy, że posiadasz konto hostingowe na stronie wonderfulhosting.com. Aby przypisać domenę do posiadanego serwera, musisz umieścić rekord NS z prawidłowymi nazwami serwerów. Mogą one wyglądać tak:

ns1.wonderfulhosting.com (192.168.1.1)

ns2.wonderfulhosting.com (192.168.1.2)

Możesz dokonać zmiany odwiedzając stronę rejestratora Twojej domeny i edytując rekordy domeny. Każda firma ma inną stronę, jednakże wszystkie muszą posiadać w edycji domeny pola rekordów oznaczone "name servers" albo "primary/secondary name servers". Registrator może żądać prawidłowych adresów IP serwerów (tj. w tym przykładzie 192.168.1.1 i 192.168.1.2). Zmiana zajdzie po czasie od 12 do 48 godzin.

Edycja HTML

HTML (hypertext markup language) jest językiem, który "mówi" przeglądarce, jak wyświetlić stronę. Np. to jest pogrubiony tekst w HTML-u, tekst pogrubiony rozpoczyna znacznik a kończy znacznik . Wszystko co znajdzie się między znacznikami będzie pogrubione, jednakże odwiedzający nie widzi znaczników, jedynie sformatowany dzięki nim tekst.

Gdy ktoś odwiedzi Twoją stronę, zostanie przeniesiony do pliku index.html umieszczonego w katalogu głównym strony. De facto nazwa Twojej domeny kieruje do pliku index.html, chyba, że postanowisz, by było inaczej, ale o tym w dalszej części poradnika.

Edycja HTML wymaga specjalistycznego narzędzia, zaprojektowanego do tego celu. Jednakże HTML można edytować w zwykłym, windowsowym notatniku.

Jeśli jesteś początkującym webmasterem, radzimy skorzystać z gotowych szablonów, których jest mnóstwo w internecie i/lub generatorów stron. Wiele generatorów pozwala dowolnie je przekształcać za pomocą kilku kliknięć, możesz dodawać swoje grafiki, zmieniać układ tabel, szerokość czcionek i robić wiele innych pasjonujących rzeczy. Większość generatorów jest w 100% darmowa, jednak te bardziej rozbudowane wymagają wniesienia pewnej opłaty za użytkowanie.

Poniżej znajdziesz kilka darmowych generatorów w języku angielskim:

http://www.uweb.ucsb.edu/generator/basic.php

http://www.3zweb.com/free/index2.htm

http://www.searchbliss.com/free_web_tools_html.htm

http://www.applelinks.com/tools/webpage.shtml

Pierwsze logowanie do Panelu Administracyjnego

Znajdziesz tu kilka sposobów zalogowania się na swoje konto administratora

1. http://www.twojadomena.pl:2222 - możesz zalogować się do panelu przez jakąkolwiek domenę lub subdomenę dodając :2222 po adresie strony.

2. http://www.twojadomena.pl/config - Możesz zalogować się do panelu dodając /config po adresie strony.

3. http://192.168.1.1:2222 lub http://192.168.1.1/config - Możesz zalogować się do panelu podając IP przypisane do serwera z Twoją stroną, dodając po nim :2222 lub /config. To przydatne gdy transfer domeny jeszcze nie rozpropagował się po internecie (wspomniane wyżej 12-48 godzin).

Po wybraniu którejś z w/w opcji pojawi się okno podobne do tego widocznego po prawej stronie (w zależności od wersji systemu i przeglądarki może się ono różnić). Wpisz swoją nazwę użytkownika i hasło. Gdy się zalogujesz powinieneś zrobić dwie rzeczy:

1. Kliknij na link "Message System" w prawym górnym rogu strony. Ważne wiadomości o Twoim koncie mogą przychodzić przez system wiadomości, dlatego polecamy Ci wpisać swój adres e-mail na dole strony i zaznaczyć kratkę. Wówczas kopie wiadomości systemowych będą przychodzić na Twoją prywatną skrzynkę pocztową.



 

2. Wróć do głównego menu i kliknij ikonę "Statistics/Logs". W połowie strony będzie pole gdzie możesz wpisać swój adres e-mail. Dzięki temu panel administracyjny wyśle CI wiadomość, jeśli Twoje konto będzie zbliżało się do zamknięcia z powodu przekroczenia limitów transferu.

System obsługi zgłoszeń

Panel administracyjny posiada wbudowany system wiadomości. Kliknij na "Message System" na górze ekranu, a zostaniesz przeniesiony do systemu wiadomości. "N messages waiting" będzie zawsze wyświetlony po prawej stronie linku. Wiadomości mogą zawierać cenne informacje, więc czytaj je jak najszybciej.

System wiadomości posiada 2 komponenty: systemowy i prywatny system wiadomości. Jeśli potrzebujesz pomocy kliknij na "Utwórz Ticket". Gdy odpowie na niego zespół pomocy technicznej, będziesz mógł przeczytać odpowiedź klikając na nazwę ticketu. Prywatne wiadomości są pokazane w tej samej tabelce, jednakże nie są odpowiedziami na tickety. Mogą one zawierać zaplanowane przerwy w działaniu systemu, szeroko pojęte zawiadomienia o stanie serwera oraz ostrzeżenia, gdy Twoje konto będzie zbliżało się do ustalonych limitów transferu czy zużycia CPU tudzież pojemności dysku. Otwiera się je w taki sam sposób jak tickety, tj. klikając na ich tytuły.

Tworzenie Ticketu:

1. Kliknij "Utwórz ticket"

2. Zaznacz priorytet wiadomości

- Mały: Problem nie jest uciążliwy

- Średni: Problem umiarkowanie uciążliwy

- Wysoki: Wszystko co wydaje się poważne i/lub krytyczne

3. Wpisz temat opisujący w kilku słowach treść ticketu.

4. Wyjaśnij dokładnie problem. Im lepiej go opiszesz, tym mniej czasu będzie potrzebował administrator rozwiązanie problemu, np. nie będzie dopytywał się jeśli problem jest opisany mgliście.

5. Po zakończeniu edycji kliknij "Zapisz"

Zespół pomocy technicznej odpowie na Twój ticket i zamknie go po rozwiązaniu problemu (ponieważ wówczas ticket jest już zbędny). Jeśli masz nowe wiadomości, ale nie widzisz ich na liście kliknij "View Closed Ticket" (Pokaż zamknięte Tickety). Jeśli uważasz, że problem nie został rozwiązany, albo masz dodatkowe pytania możesz odpowiedzieć na zamknięty ticket.

WAŻNA UWAGA: Firma hostująca może zablokować możliwość wysyłania Ticketów. Dzieje się tak zazwyczaj, gdy jest osobny, wyłączony z DA system ticketów i wiadomości. Jeśli nie możesz utworzyć ticketu odwiedź stronę Twojej firmy hostującej po informacje dotyczące pomocy technicznej.

BARDZO WAŻNA UWAGA: Wysyłanie kilku lub kilkunastu ticketów opisujących jeden problem nie wpływa na szybkość rozwiązania problemu. Nigdy nie zasypuj pomocy technicznej dziesiątkami wiadomości o tej samej treści!

Zmiana hasła

 Aby zmienić swoje hasło, kliknij przycisk znajdujący się w prawym - górnym rogu ekranu. Zostaniesz poproszony o wpisanie aktualnego hasła, następnie wpisz dwa razy nowe hasło. Kliknij przycisk "Submit", aby potwierdzić i zapisać wprowadzone dane.  Jeśli Twoje hasło jest za krótkie lub zawiera niestosowne znaki, zostanie ono usunięte przez panel administratora.

Ważna uwaga:  Ta właściwość zmienia tylko hasło dla użytkownika. Zmiana ta nie będzie miała wpływu na Inne konta e-mail, bazy danych, konta FTP itd.

Wyloguj się

Aby się wylogować z panelu administracyjnego, kliknij przycisk „Wyloguj się” .  Po poprawnym wylogowaniu się powinieneś otrzymać potwierdzenie poprawnego wylogowania się. Aby zalogować się ponownie kliknij link.

Ważna uwaga: Wiele przeglądarek przechowuje sesje panelu administracyjnego w pamięci nawet po wylogowaniu się z konta. Jeśli nie jesteś jedynym użytkownikiem komputera, upewnij się przed wyłączeniem komputera czy wszystkie kopie uruchomionych okien zostały zamknięte. Wyłączenie stacji roboczej oczyści pamięć przeglądarki i stanie się niemożliwe ponowne zalogowanie się do systemu bez poprawnego hasła.

Potrzebujesz więcej pomocy?

Aby uzyskać więcej informacji - skontaktuj się ze swoja firmą hostingową lub odwiedź forum DirectAdmin http://www.directadmin.com/forum.

C 2003 JBMC Software. DirectAdmin licensees may reproduce this page for their own customers.  Reproduction by other parties is prohibited.

Tłumaczenie: dobry i tani Hosting.


Wyświetleń: 3123

Copyright © 2005-2019 Host247.pl